شیوه های شخصیت پردازی در داستانهای کوتاه اسماعیل فصیح(بیست داستان کوتاه)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده سمیه نظری
- استاد راهنما حسین پاینده غلامرضا مستعلی پارسا
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
فصیح از نویسندگان پرکار و توانای ادبیات معاصر ماست که مسائل اجتماعی زمانه اش را در رمانها و داستانهای کوتاهی که از خود برجای گذاشته است مورد کاوش قرار می دهد. اما حق او در حوزه ی نقد و بررسی چنانکه باید ادا نشده است و جز چندرمان معروف بقیه ی آثار او مورد بررسی قرار نگرفته اند. در این تحقیق عنصر شخصیت و شیوه های شخصیت پردازی در بیست داستان کوتاه رئالیستی -ناتورالیستی او مورد بررسی قرار گرفته است. و در چهار فصل به نگارش درآمده است. فصل اول به تئوری مربوط به عنصر شخصیت و شیوه های شخصیت پردازی می پردازد. فصل دوم معرفی نویسنده و آثار او را شامل می شود. در فصل سوم داستانها تک تک بررسی شده اند وفصل چهارم دربرگیرنده ی نتیجه ای است که حاصل آمده است. و نتیجه اینکه فصیح معمولاً از روش توصیفی برای شخصیت پردازی استفاده می کند در مقابل روش نمایشی که نقش فعال خواننده را در روندخواندن داستان در پی دارد. و شخصیت های او عمدتاً ایستا و تک بعدی هستند اما هرگاه که به سمت روش نمایشی حرکت کرده بسیار موفق بوده و سبک خاص خود را بوجود آورده است.
منابع مشابه
شیوه های زبانی شخصیت پردازی در داستانهای کوتاه سیمین دانشور
سیمین دانشور از جمله معدود نویسندگان معاصر زن است که توانسته است با استفاده از اطلاعات و دانش قابل قبول خود در قالب داستان و رمان آثار ارزشمندی به جامعه علمی و ادبی تقدیم نماید و از مسائل و مشکلات زمانة خود پرده بردارد. او تلاش کرده است به عنوان چشم بیدار جامعه را از زوایا وگوشه های مختلف-مخصوصاً از دید یک زن نگاه کند و مباحثی را مطرح نماید که قبل از او یا اصلاً بدان پرداخته نشده یا اگر هم پرداخت...
متن کاملتطبیق شخصیت پردازی در داستان های کوتاه ایرانی و خارجی
در ادامة پیش فرضیة مطرح شده درخصوص امکان استفاده از ریاضیات در تجزیه و تحلیل های ادبی و به ویژه داستان کوتاه، در بررسی حاضر، چشم اندازی به نظریة سیستم ها و چگونگی استفاده از آن در تحلیل داستان کوتاه گشوده شده است. بحث به داستان کوتاه محدود شده و در همین راستا شخصیت پردازی و به ویژه نحوة ارتباط شخصیت ها در آغاز و پایان داستان با استفاده از برخی اصول نظریة سیستم ها ارزیابی شده است. مهم ترین نتایج...
متن کاملتطبیق شخصیت پردازی در داستان های کوتاه ایرانی و خارجی
در ادامة پیش فرضیة مطرح شده درخصوص امکان استفاده از ریاضیات در تجزیه و تحلیل های ادبی و به ویژه داستان کوتاه، در بررسی حاضر، چشم اندازی به نظریة سیستم ها و چگونگی استفاده از آن در تحلیل داستان کوتاه گشوده شده است. بحث به داستان کوتاه محدود شده و در همین راستا شخصیت پردازی و به ویژه نحوة ارتباط شخصیت ها در آغاز و پایان داستان با استفاده از برخی اصول نظریة سیستم ها ارزیابی شده است. مهم ترین نتایج...
متن کاملشیوه های شخصیت پردازی در داستانهای کوتاه غلامحسین ساعدی
چکیده برگزیدن شخصیّت یا شخصیّت های مناسب، با صفات وخصال وتوانایی های ویژه ی خود، یکی از فنون مهم و قابل دقّت در داستان پردازی است. در یک داستان کوتاه، از یک شخصیّت اصلی و در داستان بلند از چند شخصیّت سخن می رود که هریک کاری انجام می دهد، وظایفی بر عهده دارد و در موقع لازم پا به صحنه می گذارد. در بررسیِ عناصر داستان، شخصیّت، عنصری است که متقابلاً بر بیشتر عناصر داستانی تأثیر می گذارد. موضوع این رساله ت...
بررسی شخصیت و شخصیت پردازی در داستان های کوتاه گلی ترقی
در هنر داستاننویسی شخصیت بهعنوان یکی از اساسیترین عناصر داستان معرفی شده است. نویسندگان برای آفرینش شخصیتهای داستانی خود از شیوههای مستقیم و غیرمستقیم استفاده کردهاند که نمایش رفتارها در زیرمجموعه شخصیتپردازی غیرمستقیم، رفتارهای غیرکلامی را نیز دربر میگیرد.گلی ترقی از اولین بانوان داستان نویس در ایران است که توانست با خلق آثار خود، سبک و شیوۀ خاصش را در زمینۀ آثاری که مبتنی بر شخصیت پرد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023